2400000 سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در سطح کشور به ثبت رسید

 

دو میلیون و 400 هزار سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در سطح کشور به ثبت رسید.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: پس از گذشت یک ماه از راه اندازی سامانه ثبت الکترونیک اسناد در کشور بیش از دو میلیون و 400 هزار سند در این سامانه به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، "محمدمهدی انجم شعاع" در حاشیه نشست با روسای دفاتر اسناد رسمی استان کرمان به خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت این سامانه روال عادی پیدا کرده و ما از آن حساسیت آماری روزهای اول فاصله گرفته ایم و امروز به طور متوسط روزانه بین 50 تا 60 هزار سند در سامانه ثبت آنی اسناد ثبت می شود.

وی استقبال سردفتران از کار با این سامانه را خوب ارزیابی و بیان کرد: سامانه ثبت آنی اسناد روز به روز در حال بهبود و ارتقاست، همکاری ها خوب است و مورد خاصی را در مورد همکاری نکردن سردفتران، کانون ها و جوامع استانی نداریم.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی از راه اندازی این سامانه نگذشته و بازرسی از دفاتر نیز در بازه زمانی خاصی انجام می شود و از سوی دیگر نیز زمان رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی گزارش شده از سوی بازرسان، به نسبت طولانی است، در این یک ماه نمی شود آماری از تخلفات گرفت و با دوره دیگر مقایسه کرد.

وی افزود: با توجه به خصوصیات، این سامانه خود به خود این پاسخ را به ما خواهد داد که در کاهش تخلفات و بیش از آن اشتباهات بسیار موثر است.

وی افزود: تنظیم اسناد بر اساس مدارک هویت مجعول شامل شناسنامه و کارت ملی، به عنوان یکی از موارد اشتباهات و تخلفات بوده که از این پس ما تقریبا در این زمینه اشتباه و تخلف نداریم.

انجم شجاع گفت: به محض اینکه اطلاعات این مدارک در سامانه وارد می شود به طور خودکار با ثبت احوال ارتباط برقرار است و کنترل می شود و اگر مدارک نامعتبر باشد، اعلام و از تنظیم سند جلوگیری می شود.

وی افزود: اگر تنظیم کننده اسناد عقود جایز و یا مالکان املاک از دنیا رفته باشند و فوت آنها به ثبت رسیده باشد به محض اینکه نام و مشخصات شخص به سامانه داده شود، سامانه از طریق ثبت احوال اطلاعات مورد نیاز را به سردفتر می دهد و جلوی تنظیم سند را می گیرد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: همینطور امکان اینکه اوراق نانوشته ای به امضای مراجعان برسد و بعدها در بالای آن امضاها، متنی اضافه شود که گاهی دیده شده در بعضی از دفاتر، دیگر با راه اندازی این سامانه وجود ندارد.

انجم شعاع تاکید کرد: باید به جنبه های حمایتی این سامانه اهمیت دهیم و اینطور نباشد که توجه به جنبه نظارتی این سامانه ما را از جنبه حمایتی آن غافل کند، زیرا سامانه ثبت آنی اسناد رسمی به واقع حامی سردفتران است و با امکاناتی که دارد جلوی بسیاری از خواسته های نادرست بعضی مراجعان و دلالان را می گیرد.

وی گفت: اطلاع رسانی نسبت به زوایای این سامانه و افراد دست اندرکار معاملات در زمینه املاک و خودرو و افرادی که با اسناد سر و کار دارند، از حوزه رسانه ها بسیار مهم است.

منبع

 

/ 0 نظر / 15 بازدید