حق التحریر دفاتر اسناد رسمی بسیار ناچیز است!

در گفت‌وگوی «کسب‌و‌کار» با رئیس جامعه سردفتران و دفتریاران استان آذربایجان غربی مطرح شد

((حق التحریر دفاتر اسناد رسمی بسیار ناچیز است))

«برابر قانون برای هر۲۰ هزارنفر یک دفتر اسناد رسمی منظور شده، درحالی که درحال حاضر برای هر ۱۰هزارنفر یک دفتر اسناد رسمی فعال است و سر دفتران اسناد رسمی عمدتا دانش‌آموخته‌گان رشته حقوق قضایی بوده و می‌توان در راستای سیاست قضازدایی قوه قضاییه از توان دفاتر استفاده کرد.» اینها بخشی از صحبت‌های احمد فتح‌اللهی، رئیس جامعه سردفتران و دفتریاران استان آذربایجان غربی است که با «کسب‌وکار» در میان می‌گذارد.

ابتدا بفرمایید دستاورد سفر اخیر آیت‌ا... آملی لاریجانی و معاونان قوه قضاییه به استان چه بوده است؟

بعد از سفر آیت‌ا... آملی لاریجانی، ریاست محترم قوه قضاییه به استان آذربایجان غربی که ریاست محترم سازمان ثبت به عنوان هیات همراه ریاست قوه، نیز حضور داشت، موافقت تاسیس کانون سردفتران و دفتر یاران در استان آذربایجان غربی را اعلام کردیم که با صدور احکام هیات نظارت، اقدامات مقدماتی برای انجام انتخابات کانون انجام شد و در آینده نزدیک شاهد انتخابات هیات‌مدیره کانون استان خواهیم بود. دفاتر اسنادرسمی از بدو تاسیس این نهاد حقوقی با ارائه خدمات صادقانه و قابل قبول توانسته‌اند در میان مردم و حاکمیت جایگاه خوبی را کسب کنند و سردفتران اسناد رسمی از قدیم امین مردم بوده‌اند. درجریان سفر اخیر فرصتی مهیا شد تا هیات‌مدیره جامعه جلسه‌ای با ریاست سازمان برگزار و ضمن تشریح عملکرد و وضعیت موجود، نیاز دفاتر درباره حذف دفاترسنتی دفترخانه، افزایش پهنای باند و توجه ویژه به نرم‌افزار ثبت آنی، تنظیم اسناد معاملات املاک و محاسبه حق التحریر به قیمت واقعی، اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی، بهبود وضعیت نامطلوب بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران مطرح و موارد بصورت کتبی تسلیم ریاست محترم قوه و ریاست محترم سازمان ثبت شود. باید توجه کرد در تنظیم انواع اسناد رسمی وجوهاتی از قبیل حق الثبت، مالیات نقل و انتقال، ارزش افزوده و حق التحریر وصول که تنها حق التحریر متعلق به سردفتر بوده که ۱۵درصد آن متعلق به دفتر یار، ۱۵درصد متعلق به کارکنان، ۱۰درصد بابت بیمه بازنشستگی و قسمتی هم به عنوان مالیات پرداخت می‌شود. حق التحریر وصولی دفاتر بابت تنظیم اسناد در مقایسه با کمسیون یا حق العمل بنگاه‌ها بسیار ناچیز است.

دفاتر اسناد رسمی در کشور ما با قدمتی بیش از نیم قرن فعالیت که همواره بخش اجرایی امور ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک بوده است، در توسعه خدمات الکترونیک، کاهش هزینه‌ها و سفر‌های زاید درون شهری و تسریع در ارائه خدمات، چه اقداماتی کرده است؟

در چندسال اخیر اقدامات خوبی از قبیل تمرکز پرداخت وجوه الکترونیکی، حذف اوراق زاید بهادار، ارسال و وصول پاسخ استعلام الکترونیکی، ارسال خلاصه معاملات الکترونیکی و درهمین روزها اجرایی شدن طرح یکپارچه ثبت معاملات الکترونیکی نشانه خوبی برای روند روبه رشد است. درحال حاضر حدود ۷۵۰۰دفترخانه اسناد رسمی درکشور فعال و اطلاع به موقع از بخشنامه‌های ثبتی که حائز اهمیت موثری برای کار دفاتر اسناد رسمی است، همیشه با مشکل مواجه و خلأ موجود همواره از موجبات ایجاد مشکل برای سردفتران و گاهی تضییع حقوق مردم و طرح دعاوی دردادگاه‌ها بوده است و از طرفی حجم انبوه بخشنامه‌ها که لزوما باید به اطلاع کل دفاتر اسناد برسد، هزینه‌های چشمگیری برای سازمان ثبت و بیت المال در پی داشت. قبل از نرم افزار ثبت آنی عموما دفاتر با خرید نرم افزار از تعداد معدود شرکت‌های رایانه‌ای و با پرداخت وجوهی تحت عنوان پشتیبانی از خدمات شرکت‌های متفرقه که اطلاعات آنها نیز براساس استخراجی از سازمان ثبت و منطقه‌ای و با تاخیر و با عدم مسئولیت شرکت‌های مذکور بود، استفاده می‌شد.

آیا در اجرای این طرح با مشکلات و موانعی مواجه بوده‌اید؟

بله، در روزهای اولیه اجرای ثبت آنی مشکلاتی از قبیل قطعی وی پی ان، سرعت پایین اینترنت و برنامه، خطاهای ناشناخته و غیره بوده که باتوجه به پارامترهای مختلف امر بدیهی است و درهمین راستا از نظر حقوقی و فنی همکارانم سوالاتی برایشان مطرح بود و نظراتی داشتند که این نشان از حساسیت آنان در توجه به اهمیت کار و موضوع است. طبیعی است انتقال و نگارش حقوقی و شکلی اسناد که ماحصل چندین ساله زحمات سردفتران به جداول برنامه بود، فعل وانفعالاتی در پی دارد ولی این را نباید مترادف با اعتراض یا مقاومت تلقی کرد.

آمارهای اعلامی مسئولان سازمان ثبت نسبت به اسناد تنظیمی در سامانه ثبت آنی حکایت از همکاری جهادی و شبانه‌روزی دفاتر اسناد رسمی خصوصا در روزهای اولیه با سازمان ثبت دارد. بعضا مشاهده می‌شود تحت عناوین نامشخص انتقاداتی از سیستم ثبت آنی شده و اظهارات غیرمنصفانه نیز می‌شود که دور از انصاف بوده واین اظهارات اهداف خاصی را دنبال می‌کند.

درحال حاضر اسنادی که نیاز به استعلام ندارد بصورت آنی ثبت می‌شود و انتظار بر این است که با توجه به ظرفیت سامانه بدون استعلام فیزیکی از ادارات ذیربط، سایر اسناد نیز با وصول پاسخ استعلام الکترونیکی بصورت آنی ثبت شود.

باتوجه به اینکه اسناد تنظیمی کل کشور در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت محفوظ بوده و خروجی اسناد نیز به‌شکل pdfوغیر قابل اصلاح یا دستکاری است و می‌تواند مورد استناد واقع شود، لذا دوباره کاری وتنظیم مجدد اسناد در دفاتر سنتی مخالف فلسفه ثبت آنی بوده و توجه ویژه مسئولان در حذف دفاتر سنتی که از موجبات تاخیر در ارائه خدمات دفاتر است را طلب می‌کند. حال باتوجه به گذشت حدود یک ماه از اجرایی شدن ثبت آنی و ارزیابی نظر همکاران و کارگروه‌های ثبت آنی متشکله در استان‌ها و شناخت کافی از نکات قوت و ضعف برنامه امیدواریم درآینده نزدیک شاهد تکوین و ارائه نسخه جدید و جامعی از نرم‌افزار ثبت آنی معاملات باشیم.

پایگاه خبری کسب و کار

 

 

/ 0 نظر / 31 بازدید