بیایید همه باهم مشتاقانه به سوی ثبت آنی برویم

بیایید همه باهم مشتاقانه به سوی ثبت آنی برویم

 

بنده یکی از شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی یک روزه ثبت آنی در تاریخ 23/5/1392 در سالن اجتماعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بودم.

 

من هم مثل بسیاری از همکاران که در آن کارگاه آموزشی شرکت کرده بودند دارای استرسی ناشی از اینکه این سیستم چگونه است و نحوه عمل آن به چه شکلی خواهد بود و آیا از پس کار با آن بر خواهیم آمد یا نه و بسیاری از سوالات دیگر بودم.

حال سخنم با همکاران عزیزم می باشد:

سیستم ثبت آنی: از اسم سیستم به ذهن متبادر می شود که سند تنظیمی در دفترخانه خیلی سریع تنظیم و امضاء خواهد شد ولی منظور از ثبت آنی,ثبت آنی مندرجات سند در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت می باشد و نه سرعت در تنظیم سند.

سیستمی که بنده دیدم و توضیحات کارشناسان فناوری اطلاعات و حرفه ثبت اسناد را شنیدم, سیستمی بسیار کارا و توانمند و عالی می باشد که اگر این سیستم توسط یکی از شرکتهای ارائه دهنده نرم افزار دفاتر اسناد رسمی ارائه می شد قیمتی کمتر از 2 میلیون تومان نداشت و حتما برای پشتیبانی آن حداقل ماهیانه 50 هزار تومان از دفاتر اخذ می کردند.حال چون این سیستم به صورت مجانی در اختیار ما قرار گرفته است از نظر ما حالت تحمیلی دارد و از کار با آن اکراه داریم و به چشم عاملی در جهت چوب لای چرخ دفاتر گذاشتن نگاه می کنیم.

اما حقیقت چیز دیگریست:این سیستم حاصل تلاش 2 سالانه عوامل فناوری اطلاعات و متخصصان حرفه تنظیم سند در سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران تهران و همکاران دفترخانه می باشد که با تشکیل کارگروههای تخصصی و با برنامه ریزی های دقیق طراحی و آماده بهره برداری شده است,هرچند که در اوایل کار دچار سردرگمی هاییی خواهیم شد ولی در نهایت پس از مدتی با یک سیستم جامع و مانع در خصوص تنظیم اسناد روبرو خواهیم شد ,همچنانکه در اوایل کار با سیستم استعلام و خلاصه معامله و کار با توکن داشتیم ولی الان این کارها جزء کارهای روزمره دفاتر بوده از این جهات هیچ خدشه ای به روند کار دفاتر وارد نمی شود.

نحوه عمل سیستم: در کل این سیستم به صورت آنلاین کار می کند یعنی هر عملی که در دفترخانه در خصوص تنظیم هر نوع سند انجام می گیرد لحظه به لحظه در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت ذخیره می شود و از باب اینکه پشتیبانی بسیار قوی و امن برای اسناد دفترخانه وجود دارد خیالمان راحت است و در این خصوص هیچ وجهی به هیچ شرکتی نخواهیم پرداخت و دلهره سرقت اطلاعات و غیره را نداریم.

با وارد کردن شماره ملی هر شخصی حقیقی و یا شناسه ملی هر شخص حقوقی جهت تنظیم هر سندی,کلیه مشخصات سجلی شخص و مشخصات شرکت یا اداره و سازمان به صورت اتوماتیک در فیلدهای مربوطه جایگزین خواهد شد و صرفاً نشانی و تلفن افراد به صورت دستی وارد خواهد شد و در صورت مغایرت در کد پستی فرد کد پستی وارد می شود,یعنی اشتباهات در مندرجات سجلی اشخاص برای تنظیم سند به صفر خواهد رسید.(ضمناً طبق قولی که جناب آقای صدر نوری سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دادند در آینده نزدیک حتی بانک اطلاعات تصاویر افراد نیز به این سیستم اضافه خواهد شد و در صورت مغایرت در عکس شناسنامه یا کارت ملی اشخاص,جعلی بودن کارت هویتی مشخص خواهد شد)

در خصوص تنظیم اسناد قطعی غیرمنقول (املاک) که از مدتها قبل استعلام آن به صورت الکترونیکی انجام می گیرد,اطلاعات مالک و ملک صرفاً یک بار در زمان استعلام ثبتی ملک وارد سامانه خواهد شد و در زمان تنظیم سند با وارد کردن شماره استعلام کلیه مشخصات سجلی مالک و مشخصات پلاک ثبتی به صورت اتوماتیک در فیلدهای مربوطه قرار خواهند گرفت,یعنی از بروز بسیاری از اشتباهات تایپی در درج مشخصات مالک و پلاک ثبتی کاسته خواهد شد.(در این خصوص طبق اعلام آقای صدر نوری در آینده با نصب دستگاه بارکد خوان در دفاتر اسناد رسمی و در موقع استعلام املاک (اسناد تک برگی کاداستری) صرفاً با خواندن بارکد روی اسناد مالکیت توسط دستگاه بارکدخوان کلیه مشخصات موجود روی سند مالکیت که توسط اداره ثبت شهرستان وارد بانک اطلاعاتی سازمان ثبت گردیده وارد سیستم استعلام خواهد شد و دیگر نیازی به درج مندرجات سند مالکیت جهت استعلام و منضمات ملک و حدود اربعه نمی باشد.) و فقط متن حقوقی سند (فقط یکبار و برای دفعات بعد قابل فراخوانی از سیستم می باشد) مشخصات متعامل و شماره جواب استعلام های ادارات و قیمت مورد معامله وارد سیستم خواهد شد و حتی محاسبه حق الثبت و حق التحریر و مالیات بر ارزش افزوده توسط خود سیستم انجام خواهد شد.

در خصوص تنظیم اسناد قطعی منقول (اتومبیل) هم در صورت همکاری نیروی انتظامی جهت ارائه بانک اطلاعاتی خودروئی راهور ناجا با وارد کردن شماره VIN و یا شماره پلاک انتظامی اتومبیل کلیه مشخصات موجود در برگ نقل و انتقال خودرو وارد سیستم خواهد شد که به علت مخالفت سازمان حراست نیروی انتظامی تا کنون این امر محقق نگردیده است.

پس نتیجتاً با عنایت به الکترونیکی شدن کلیه امور در دنیا و به طبع آن در کشورمان ,ایستادگی در مقابل چنین طرح هایی نه تنها به ضرر خودمان تمام خواهد شد بلکه در آینده از قافله الکترونیکی شدن باز خواهیم ماند و مردم به دفاتر اسناد رسمی به چشم نهادی پیر و عقب مانده خواهند نگریست, پس بیایید مشتاقانه و با نشان دادن اینکه از قبل مشتاقانه منتظر این سیستم بوده ایم به استقبال ثبت آنی و الکترونیک برویم.

مزایای سیستم:

1- آنلاین بودن و بررسی هویت اشخاص با بانک اطلاعات هویتی سازمان ثبت احوال کشور.

2-  سعی در متحدالشکل کردن متون حقوقی اسناد.

3-  هوشمند بودن سیستم و بررسی آنلاین بازداشتی املاک و ممنوع المعامله بودن اشخاص.

4-  ایجاد بانک اطلاعاتی امن برای هر یک از دفاتر اسناد رسمی.

5-  قابلیت اتصال هماهنگ به دستگاه کارت خوان دفاتر (در آینده نزدیک).

6-   تقلیل اشتباهات نوشتاری دفاتر در تنظیم اسناد.

معایب سیستم:

۱-مشکل زیرساخت اینترنتی کشور و عدم اطمینان از وجود اینترنت دایمی و قطعی های مکرر آن.

۲-وجود فعلی دفتر جاری در دفاتر اسناد رسمی که هماهنگ با سیستم نبوده است.

۳-معایب احتمالی سیستم که به تدریج و با اعلام کاربرای مرتفع خواهد شد.

4- و مواردی دیگر که هنگام کار با سیستم متوجه آن خواهیم شد.

همکاران محترم نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با ثبت آنی به روابط عمومی کانون و یا با شماره تلفن 63485 سازمان ثبت اسناد کشور اعلام فرمایند.

سرافراز و پیروز باشید/نادر حاجی قلیزاده/سردفتر اسناد رسمی شماره 38 ارومیه

/ 1 نظر / 21 بازدید
میرزا بنویس

سلام و عرض ادب گرچه راهی وبلاگ شما هم بودم برای اعلام ایجاد صفحه ثبت آنی برای نظرخواهی لکن سر راه در وبللگ همکار عزیزمان محضردار به مطلب حضرتعالی برخوردم و نظری نوشتم .. اطمینان دارم این نوشتار مربوط به قبل از باز شدن سامانه تنظیم سند بوده و حضرتعالی شاهکار ثبت آنی را ندیده بودید .. 1-هیچ مشخصاتی از سامانه ثبت احوال نمی اورد بلکه گیر هم میدهد و در نهایت تائید مشخصات و حیات و ممات را پیام میدهد 2-در بحث اتومبیل هیچ محاسبه ای نمیکند و کلی گرفتاری ضمن اینکه اگر بخواهید هزینه را به مشتری اعلام کنید باید به نرم افزار خودتان مراجعه کنید 3-در املاک هم متاسفانه چیزهائی را خواسته که هیچ نیازی نیست مثل استعلامهای دفترخانه از دارائی و شهرداری و غیره ... شاید هم خواسته اند تعداد استعلامهای ما را برای دریافت تحریر و میزان درآمدمان محک بزنند متاسفانه هیچ اطلاعاتی را نمیریزد و صفحات زیادی میزان سهم متعاملین و تکرار بودن آن آدم را خسته میکند 4-بقیه بماند ....